Interviu #2: Oliviu Crâznic

Ce faceți drăguților? A trecut ceva de la ultima mea postare (sorry), însă revin cu forțe proaspete oferite de niște oameni minunați.

Nu știu dacă ați auzit de campania lui Yuki și a „copiilor” de la Crux #traiestefantastic dar eu am auzit, și chiar dacă încă nu m-am prins 100% care e șmecheria, m-am băgat (căci așa sunt eu – o băgăcioasă).

Așa că voi debuta cu un interviu cu Oliviu Crâznic, căruia îi foarte mulțumesc pentru amabilitatea și ajutorul oferit. Ah, pentru nou veniți, vorbim despre autorul care a scris …și la sfârșit a mai rămas Coșmarul și Ceasul Fantasmelor ^^

  1. Zi-ne câte ceva despre tine și activitatea ta. Pe lângă faptul că ești jurist, scrii articole de critică, ești invitat să prezinți cărți la diverse evenimente, predai cursuri la atelierul de scriere creativă etc. Cum arată o zi obișnuită din viața ta?
5MN

Foto: Mihaela Nazarie

Nu grozav (zâmbet). Dacă nu alerg între evenimente, stau în fața calculatorului și lucrez. Sper să se schimbe lucrurile când/dacă voi deveni scriitor „cu program întreg”, ceea ce mi-ar permite mai mult timp liber. Un prim pas a fost făcut, deoarece, prin colaborarea cu Editura Crux Publishing, am „delegat” o parte a atribuțiilor legate de promovarea operelor mele pe umerii editorilor (care au fost foarte amabili și și-au asumat această sarcină, cum ar trebui, de altfel, să procedeze orice editor profesionist, dar cum puțini procedează).

În ceea ce privește activitatea mea, aceasta constă în realizarea unor opere de ficțiune și în publicarea unor articole și studii de non-ficțiune, pe teme literare și culturale, precum și în sprijinirea culturii în general, a literaturii în special, prin diverse mijloace (inclusiv prin intermediul unui Atelier de scriere creativă SF&F, organizat de Revista de povestiri și de Bookblog, unde predau în prezent împreună cu Michael Haulică, dar și cu scriitorii-invitați Marian Coman și Sebastian A. Corn), în măsura timpului avut la dispoziție.

  1. Înainte de a fi scriitor, ești cititor. Ce scriitori consideri ca și-au pus amprenta asupra stilului tău și a temelor abordate? Ai fost comparat cu Lovecraft și Poe, cu Walpole, cu George R.R. Martin și Stephen King, ba chiar și cu autorii de tragedii din epoca elisabetană… Ce ai luat de la fiecare mai bun?

Scriitorii menționați de tine, și, în general, toți scriitorii pe care îi citesc, au în comun o calitate esențială: au înțeles perfect diferența dintre stilurile funcționale, dintre stilul beletristic și stilul colocvial, dintre stilul beletristic și stilul publicistic. În ceea ce privește opera mea, am avut multe de învățat de la clasici, pe care îi voi considera întotdeauna net superiori (majorității) contemporanilor – pentru că literatura, din inspirație, a devenit actualmente construcție, sau, mai grav, rețetă. Literatura gotică și romantică a reprezentat, fără îndoială, o culme a creației livrești, în mod cert imposibil de depășit, dar posibil a fi atinsă și în prezent, de către aceia care înțeleg cu adevărat arta.

  1. Ce cărți ai citit în ultima vreme?

Citesc foarte mult și variat, dintre operele parcurse recent aș recomanda aici Vraciul de pe norul interior (Lucian Dragoș Bogdan), Sharia (Roxana Brînceanu), Lacrimile diavolului (Ștefana Czeller), A opta zi e-n fiecare noapte (Eugen Cadaru), Mireasa prințului (William Goldman), Fată înecându-se (Caitlin R. Kiernan), Orașul (Alex Marinescu), Anotimpul pumnalelor (Șerban Andrei Mazilu), O introducere în opera lui Liviu Radu (Florin Pîtea), Pragul (Doina Roman), Atavic (Liviu Surugiu), Vegetal (Marian Truță&Dănuț Ungureanu).

  1. Ce pasiuni, în afară de scris, mai ai? Zi-ne câte ceva despre muzica, filmele, serialele, jocurile care îți plac.

Pasiunile mele sunt tot multe și variate. Ascult cu precădere muzică gothic metal (formațiile mele preferate fiind Grave Flowers, Lake Of Tears și My Dying Bride), clasică (în special Dvorak și Wagner), dar și disco și dance, în general melodii cu tematică interesantă (care, da, se regăsește și în muzica aparent „ușurică”, dacă este să amintim aici doar Captain Nemo și Waiting For Magic – Ace Of Base, Lucifer – Blue System, Rasputin – Boney M etc.). Îmi plac filmele de la începutul secolului trecut (Nosferatu, Omul-lup), filmele de serie B (All The Colors Of The Dark, And Comes The Dawn… But Colored Red) și filmele de la finalul secolului trecut și de la începutul secolului al XXI-lea (Subspecii, Jurassic Park, Congo, Oameni de onoare, Bătălie disperată, Armă mortală, Impostor, Sin City) – în general filme cu subiect, cu personaje, și cu efecte speciale non-„CGI” (sau, mai exact, cu „CGI” atunci când trebuie să fie cu „CGI”, nu cele cu tigri făcuți pe calculator, ori cu vârcolaci care arată ca niște cămile…), din arii tematice diverse, de la horror, SF, fantasy, la istorice, noir sau military. Dintre filmele „noi” mi-au plăcut foarte puține – Batman Begins, Kick Ass 1 și 2, The Avengers (1) fiind câteva excepții. Prefer serialele de la finalul secolului trecut: Star Trek – The Next Generation, SeaQuest, Babylon 5, Crusade, Twin Peaks, Umbrele întunericului, Străzile crimei. Dintre serialele mai noi, iubesc Death Note și mi-au plăcut Roma, Dinastia Tudorilor. Nu joc jocuri pe calculator (n-am jucat niciodată) – prefer șahul și jocul de cărți. Alte pasiuni (nesănătoase, deci gotice) sunt pizza (quatro formaggi cu diverse toppinguri) și Coca Cola.

  1. Care a fost primul contact pe care l-ai avut cu zona asta de SF/F, horror sau terror? Un serial, un film, o carte…

Având în vedere faptul că am început să citesc cu mult timp înainte de a începe școala, nu îmi amintesc. În orice caz, Omul invizibil de H.G. Wells și Lumea pierdută de A. Conan Doyle au fost printre primele lecturi de acest tip. Urmate de Poe, probabil.

  1. Zi-ne câteva dintre personajele tale preferate din sfera literaturii fantastice. Personaje care te-au impresionat, care îți sunt dragi sau care te-au influențat…

Pe lângă monștrii clasici (Carmilla, Dr Jekyll, Frankenstein etc.), a căror forță simbolică m-a impresionat

Designer copertă: Tudor Popa

Designer copertă: Tudor Popa

întotdeauna, mi-au plăcut foarte multe personaje poate prea puțin cunoscute, uneori secundare, dar care au dovedit calități remarcabile, făcându-mă să le admir în mod deosebit. Astfel, pentru mine Cazul Charles Dexter Ward înseamnă „Dr Willett”, Salem`s Lot înseamnă „Jimmy Cody”, Dune înseamnă „Thufir Hawat”, Jurassic Park înseamnă „Robert Muldoon”. Regele Arthur este, de asemenea, pentru mine, o figură emblematică a literaturii fantastice.

  1. Ești unul dintre puținii scriitori de gotic din țară. Ce te atrage atât de mult la acest gen?

Posibilitatea de a reliefa natura răului, în scopul combaterii acestuia. Posibilitatea de a ne cunoaște limitele și de a învăța să le depășim. Misterele și medievalismul proprii goticului. Redescoperirea și reînsușirea valorilor. Multe altele.

  1. Ti-am citit volumul de colecție Ceasul fantasmelor. Combini dark fantasy cu horror, space opera cu romance, thriller-ul cu terror-ul. Care povestire îți place cel mai mult din colecție? Și ce ne poți spune despre ea? Ce te-a inspirat pentru a crea personajele, atmosfera, intriga?

Preferata mea este Lenore Arras, o poveste despre un răzbunător rănit, urmărit de oameni și de fiare printr-o trecătoare a morții, și despre o fată cu trandafir galben în păr, care își doarme somnul de veci sub gheață. O poveste despre, și aici am să citez din text, „copii, minciuni, cărţi, părinţi, sacrificii, adevăruri”. Personajele, atmosfera și intriga sunt inspirate, ca de obicei, din experiențe proprii, transfigurate, bineînțeles, artistic.

  1. Acum spune-ne despre întregul volum Ceasul fantasmelor, publicat la 5 ani de la debut. Cum ai decis să îl publici? Ce reprezintă acest volum de colecție în cariera ta de scriitor?
Designer copertă: Ionuț Bănuță

Designer copertă: Ionuț Bănuță

Am publicat Ceasul fantasmelor la cererea cititorilor, care și-au dorit să găsească între aceleași coperte nuveletele și povestirile publicate de mine în ultimii ani, în diverse antologii sau reviste. Este ceea ce îmi doream și eu, mai ales pentru că unele dintre textele mele suferiseră anterior anumite schimbări în procesul editorial, iar eu le doream publicate așa cum le concepusem. Când Andreea Sterea și Șerban Andrei Mazilu m-au anunțat că au decis să își înființeze o editură (Crux Publishing) și m-au întrebat dacă aș fi interesat să public la ei, am profitat de ocazie, și mă bucur că nu am ezitat. Ceasul reprezintă, astfel, o piesă de colecție, un cadou făcut de mine și de editorii mei cititorilor fără de care nu m-aș putea numi scriitor, dar și un cadou făcut de editori mie, ținând cont că au adaptat editarea cărții dorințelor mele. Mulțumiri lor și, bineînțeles, cititorilor.

  1. Ce ne pregătești pentru viitor? Ce proiecte ai și cum vezi colaborarea cu Crux Publishing?

Sunt mult mai bun la planificare, decât la punere în aplicare. Prin urmare, voi menționa doar proiectele la care lucrez momentan și care au șanse mai mari să se realizeze în viitorul apropiat. Așadar: Fantasticul delimitat (un studiu despre literatura fantastică), traducerea unor clasici (pentru că nu prea sunt mulțumit de traducerile existente pe piață în momentul de față), iar, în ceea ce privește ficțiunea, Imperiul minciunilor – un miniroman dark SF din ciclul Ermengaarde Saga, continuarea poveștii frumoasei și intrigantei principese din Întâlnire cu Ermengaarde, la fel de decisă să supună Galaxia, sacrificând prieteni și dușmani deopotrivă (o puteți cunoaște pe Ermengaarde în Ceasul fantasmelor, care reunește în segmentul Întâlnirii… patru povești din acest univers: Mascarada învinșilor, Transport periculos, Edana Rose și Domini Canes). Știu, cititorii mei îmi cer mai cu seamă Cărarea neagră (continuarea la Coșmar) – nu le ignor dorința, întotdeauna voi ține seamă de dorințele lor, dar este un proiect care durează.

Cât despre colaborarea cu Crux Publishing, îmi doresc să decurgă la fel ca până acum, adică la modul ideal. Andreea Sterea și Șerban Andrei Mazilu au arătat un respect deosebit muncii mele (probabil și datorită faptului că Andrei este el însuși scriitor și, astfel, înțelege foarte bine că o operă trebuie să reflecte 100% viziunea autorului ei, rolul unui editor adevărat fiind de a se asigura că exact aceasta se întâmplă) și mi-au asigurat și promovarea și distribuția necesare, însoțite de un contract avantajos pe care până acum l-au respectat la literă, și nu am motive să cred că nu se va întâmpla așa și în continuare. Prin urmare, cu ajutorul editurii, sper să reușesc în perioada următoare să mă concentrez mai mult asupra scrisului și să ofer publicului ceea ce își dorește: literatură (fantastică) scrisă cu drag și înscrisă în anumite standarde de calitate, care să creeze o punte durabilă între iubitorii de cultură.

Leave a Reply

