Recenzie: Four de Veronica Roth (Divergent #4)

În recenzia pentru „Experiment de Veronica Roth vă spusesem că sunt extrem de curioasă în privința volumului „Four”.

Divergent #4Romanul povestit din perspectiva lui Tobias Eaton este o culegere ce adună mai multe fragmente din viața tânărului instructor al Neînfricaților.

După cum bine știm, Tobias a avut o copilărie tumultoasă datorită părinților săi, iar Ziua Alegerii a fost ziua evadării sale din lumea pe care familia lui i-a creat-o.

Citind primele două capitole ale romanului, „Transferatul” și „Novicele”,  am descoperit viața lui Tobias din Abnegație și l-am însoțit pe drumul inițiatic ce care l-a parcurs în Carieră spre a deveni Four, personajul, pe care l-am cunoscut în Divergent.

Mi-a plăcut cartea pentru că este ușor de citit și de înțeles, însă am fost dezamăgită de structura acesteia. Dacă în primele trei capitole există o oarecare legătură, ultimele pagini sunt un ghiveci de povestioare ale lui Four și Tris. Acestea nu au legătură între ele, acțiunea fiind discontinuă, făcând cititorul să piardă șirul poveștii și să-l întoarcă la primul volum pentru a reciti povestea completând-o cu paginile aferente din acesta. Dezorganizarea aranjării în carte a povestirilor m-a dezorientat și adesea m-a făcut să cred și să simt că povestea originală a fost modificată.

De exemplu, am senzația că Four nu a vrut să o învețe pe Tris cum să ascundă faptul că este divergentă în timpul simulării fricii, ci vroia ca aceasta să îl vadă așa cum este el în realitate și să spere că îl va accepta și fără masca pe care o poartă de regulă în fața ei.

Această antologie mi s-ar fi părut mult mai „reușită” dacă autoarea ar fi scris ultimele două capitole, plus secvențele din „Divergent” în ordine cronologică, nu să sară ca o gazelă din poveste în poveste pentru a ne prezenta evenimentele respective.

Punând în balanță aceste puncte forte și puncte slabe, am ajuns la concluzia că antologia este o lectură relaxantă și ușoară, numai bună de citit în drum spre școală sau muncă.

Titlu: Four

Titlu original: Four

Autor: Veronica Roth

Editura: LEDA

An aparitie: 2015

Nota: 3.5/5

Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul Editurii sau de pe site-uri ca Libris D&E2
14 thoughts on “Recenzie: Four de Veronica Roth (Divergent #4)

  1. Hey! Si mie mi-au placut mai mult primele doua capitole ale cartii si mi s-au parut un pic prea alerte ultimele. Cand am terminat Four am avut aceeasi senzatie ca tine :)). Oricum, comparand seria Divergent cu alte serii distopice, nu e la fel de buna, insa mi-a placut ideea de ansamblu a seriei si imaginatia autoarei, desi trebuie sa recunosc ca m-a enervat sfarsitul celui de-al treilea volum… fiind o serie pentru tineri, nu mi s-a parut normal sa se termine asa. Mi-a adus aminte de povestea care mi-a distrus copilaria: Tinerete fara batranete si viata fara de moarte (ce-i drept, a fost vina mea ca am citit-o la o varsta foarte mica, insa nu e normal ca o poveste sa se termine asa, pentru ca te marcheaza, copil fiind). Ma opresc, ca ma injuri pentru comentariu prea mare :))))

    • Ba deloc. Este o placere sa am cu cine sa discut despre temele acestea.

      Legat de poveste, eu zic ca intr-un fel finalul era binevenit pentru ca astefel Tris nu are cum sa fie vesnic “invincibila” :))

  2. Sincer, nu am citit trilogia Divergent și nici această antologie. Pur și simplu nu m-au atras și nu am simțit nici un impuls de a le citi.

  3. Mai trebui sa fac rost de al treilea volum al trilogiei si abia apoi ma apuc de citit. Tot mi-au fost recomandate cartile, dar se iveau altele de citit in loc. In plus, incerc sa nu mai incep serii de carti pana ce nu vor fi mai multe volume publicate si la noi.

    • O decizie buna asta cu asteptatul sa apara toate volumele… Eu deja uit ce s-a intamplat in ultimul volum citit pana apare urmatorul… sunt prea multe carti intre ele ca sa imi amintesc toate detaliile…

      • Cam asa mai sunt si eu. Pe unele, le mai recitesc sa-mi aduc aminte de personaje, desi parca-parca mai stiu ce subiect avea cartea. Dar daca mi-au placut extrem de mult cartile respective, imi ramane in minte tot ce se poate despre ele. ❤

      • Eu zic ca depinde si de actiune. Daca sunt f multe personaje si actiune complicata, iar dupa cartea respectiva mai citesti 50, e cam imposibil sa iti amintesti tot cand citesti urmatorul volum. Deci mai bine toate odata, nu? 🙂

      • La asta nu m-am gandit. Insa da, ai dreptate. E enervant cand incep sa apara spoilerele peste tot, in special cu imagini sau gif-uri, ca le vezi pe timeline fara sa vrei…

  4. Buna! Si mie mi-a placut foarte mult trilogia Divergent . Finalul ultimului volum m-a surprins . Am recitit acel fragment de mai multe ori,in speranta ca nu am inteles bine. Mi-a placut mult de mama lui Tris ,a avut un rol foarte important in aceasta trilogie. Nu am citit Four ,dar sper ca o voi face cat mai curand (pana nu uit toate detaliile cartii :)) ) . Personajul Tobias a suferit transformari in fiecare volum sau poate autoarea a vrut sa il vedem in mai multe ipostaze. Gestul pe care voia sa-l faca in Experiment a dat dovada de lasitate ,desi voia sa-l faca din iubire si asta m-a emotionat . In ultimele doua, mi s-a parut slab ,nesigur pe sine … Mi-a fost dor de Tobias cel curajos din Divergent ,asa ca abia astept sa ma intorc la el ,citind Four.

    • Eh, s-ar putea sa nu ramai cu acea impresie citind Four. O sa fie in alte ipostaze, iar atunci cand autoarea il prezinta ca personaj principal, e clar ca ne face sa il vedem un pic altfel.

  5. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca initial Tobias era protagonistul povestii, nu Tris. Asa ca mi se pare normal ca autoarea sa il aduca la lumina mai des spre final.

    • Mie mi s-a parut ca a fost chiar ok ca a aparut volumul Four dupa cele trei. Tocmai pentru ca in Experiment mi s-a parut un pic ignorat Tobias 🙂

Leave a Reply

