Recenzie: Ultimul Avanpost de Lavinia Călina (Ultimul Avanpost #1)

Am multe prietene care au citit acest roman încă de când s-a lansat, prin 2014, și care comparau volumul cu trilogia „Jocurile Foamei” sau „Divergent”.

Pe de altă parte, eu am avut anumite rețineri pentru că sunt mai sceptică și mai comodă de felul meu și nu am curajul să testez noi idei decât doar atunci când mă simt pregătită.

Așa că într-o zi, când eram la metrou, din tonomatul cu cărți, parcă chemânadu-mă, am cumpărat „Ultimul Avanpost” (asta se întâmpla înainte cu câteva zile Ultimul Avanpost #1de Gaudeamus).

Am ajuns acasă și am pus romnul proaspăt achiziționat pe masă, l-am privit insistent vreo  câteva minute apoi l-am lăsat nedeschis din motiv că nu este semnat. La vremea respectivă nu am crezut că peste câteva zile aveam să alerg ca nebuna prin Romexpo după Lavinia să îmi semneze cartea.

După ce am primit și semnătura, am deschis cartea și efectiv am devorat-o prin metrou, RATB, pauzele de la muncă și câte 5 minute seara înainte să adorm. Am citit pe nerăsuflate povestea Regatului Român după al Treilea Război Mondial.

 

Protagonista romanului este Diane, o tânără care pare că le are pe toate: bani, faimă, bani, eleganță, echilibru, un prinț și… bani. Doar că nu este așa. În spatele vieții perfecte, este o Cenușăreasă bogată, tristă și nefericită. Este acea persoană care se sacrifică pentru binele suprem, lucru care m-a făcut să o judec prost. În cele din urmă, săraca fată nu este deloc o Cenușăreasă, cât este un fel de Xena amnezică sub acoperire.

După ce sistemul democratic român a căzut, România a deventi Regatul Unit al Țărilor Române care este cndus de niște “regalități” ce și-au făcut bagajele de mult și au plecat cu trâmbițe și surle de la mansardă. Aparent între ce era la începutul anilor 2000 și ce este în 2045, nu există cine știe ce diferență, acel prezent fiind un soi de combinație între comunism și prezentul de azi.

Revenind la poveste… după cum vă spuneam, în 2045 România este împărțită în regiuni, nu județe, Capitala s-a mutat altundeva (nu are un nume exact, ci este doar “Capitala”), iar conducerea face experimente pe orfani pentru a-i transforma în super oameni care se luptă fără sentimente, gânduri sau remușcări și care au adoptat și câteva din abilitățile vampirilor (se vindecă al naibii de repede).

Ei bine acești oameni sunt rezultatul unor implanturi ale unor cipuri spălătoare de creiere ce îi determină să se sacrifice pentru țară și popor și evident siguranța popourilor regale (mă scuzați pentru limbaj, însă personajele respective mi-au dat dureri de cap din toate punctele de vedere).

Prințul Alex este personajul reprezentativ al familiei regale: un fițos, răsfățat și îngâmfat care abuzează de puterea și de poziția pe care le are pentru a-și bate joc de orice persoană și ființă vie de lângă el. Nu știu cum o fi fratele său, Iulian, din câte am văzut pare a fi mai cumpătat, însă am citit doar povești despre el.

Revenind la Diane, ea este un personaj extrem de complex, normal și anormal în același timp. Pe lângă faptul că este un etalon pentru multe fete ale acelei perioade, în același timp este și un model de „așa nu”.

Mi-a plăcut de ea pentru că mi-a părut atât de naturală, de simplă și de misterioasă, încât nu am putut să nu țin cu ea, deși uneori mi se părea cam oarbă. Evoluția ei a fost surprinzătoare și m-a fascinat, însă nu vreau să continui cu mai multe detalii pentru că am să vă stric tot cheful de lectură.

Dan este un personaj extrem de interesant și cu multe, multe secrete. Este de altfel și unul dintre rebeli și kryptonita lui Diane (cred) dar și sursa suferinței ei (am o vagă idee că în volumul doi vom avea un mare șoc). Dornic să își recupereze fiica din unul din Centrele de Formare al super soldaților, acesta încearcă să facă un schimb clasic: viața viitoarei prințese pentru viața copilei, dar nimic nu merge bine.

Lucrurile iau o întorsătură neașteptată care te ține cu sufletul la gură pe parcursul întregii lecturi. Când crezi că totul s-a terminat și că te poți relaxa, întorci pagina și o bombă îți explodează în față.

Am iubit realția dintre Diane si Dan. Este foarte bine prezentată, de la sticle sparte în cap și amenințări cu moartea, la nopți pasionale, iar eu am savurat fiecare fragment și bucățică din ea.

Nu regret că am achiziționat romanul și îl recomand cu căldură tuturor iubitorilor de thrillere, mystery și romance. Îl recomand cititorilor care sunt curioși cum ar arăta o Românie distopică și ce ar trebui să facă pentru a se proteja de propriile amintiri.

Titlu: Ultimul Avanpost

Autor: Lavinia Călina

Editura: Herg Benet

Anul publicării: 2014

Nota: 5/5

D&E2

3 thoughts on “Recenzie: Ultimul Avanpost de Lavinia Călina (Ultimul Avanpost #1)

  1. Am si eu romanul de anul trecut, insa cum la putin timp dupa ce l-am achizitionat am plecat din tara, n-am ajuns sa il citesc. Insa voi pune mana pe el cand ajung acasa, pentru ca se pare ca am ratat ceva chiar interesant pana acum.
    Si inca ceva, mi-am facut curaj si am citit Regii timpului (ca tot ziceam ca nu ma atrage mult literatura romana) si m-am amuzat atat de mult, incat m-am decis sa mai citesc carti romanesti, ca se pare ca m-am inselat in privita lor :D.

  2. Nu îmi amintesc să fi văzut trailerul. Anyway, pare interesant. Încearcă Zona Zero, e super awesome dacă te bucuri de acţiune şi vrei ceva uşor de citit.

Leave a Reply

