Recenzie: Mândrie + Prejudecată + Zombi de Jane Austen & Seth Grahame – Smith

În primul rând doresc să le mulţumesc celor de la Grupul Editorial Corint Leda Edge pentru ocazia de a citi acest roman absolut captivant şi în acelaşi timp amuzant.

Mă gândeam ca recenzia aceasta să fie bazată pe cele 10 întrebări care se află la sfârşitul romanului pentru că am observat că au fost trecute cu vederea de mai mulţi cititori, aceştia preferând să abordeze tradiţionala recenzie.

Mandrie + Prejudecata + Zombi1. Mulţi critici au observat natura duală a personalităţii lui Elizabeth. Pe de o parte, ea poate fi un ucigaş crud şi lipsit de remuşcări, aşa cum se vede din nimicirea acelor ninja din garda lui Lady Catherine. Pe de altă parte, ea poate fi tandră şi miloasă, aşa cum se vede în relaţiile pe care le are cu Jane, Charlotte şi tinerii căpriori care hălăduiesc pe proprietatea familiei sale. După părerea voastră, care dintre aceste “jumătăţi” o reprezintă pe Elizabeth la începutul romanului şi la sfârşit?

În opinia mea, pe parcursul acestui roman firea lui Elizabeth se schimbă continuu întrucât situaţiile şi vremurile în care trăieşte pur şi simplu îi cer acest lucru. Însă aşa cum a precizat şi ea într-una dintre conversaţiile cu domnul Darcy “o femeie fie este bine antrenată, fie foarte rafinată. În vremurile acestea, nimeni nu îşi poate permite luxul de a fi şi una şi alta.”  Astfel, pornind de la acest aspect al educaţiei sale putem deduce că Elizabeth deşi nu şi-a neglijat antrenamentul şi şi-a respectat până în ultima secundă jurământul de a se dedica luptei contra nenumiţilor, pe parcursul romanului a învăţat şi câteva aspecte ale delicateţii şi feminităţii, fără a-şi pierde esenţa. La final reuşind să îmbine extrem de frumos aceste feţe ale unei Lady.

2. Este oare domnul Collins mult prea gras şi prea prost ca să observe transformarea treptată a soţiei sale în zombi, sau ar putea să existe o altă explicaţie pentru faptul că el nu a recunoscut schimbarea? Dacă da, care ar putea fi această explicaţie? Care poate fi legătura dintre ocupaţia lui (de pastor) cu refuzul său de a accepta evidenţa sau cu decizia lui de a se spânzura?

La această întrebare, aş vrea să fiu francă şi să vă spun cu mâna pe inimă că pastorul Collins (cum îi place să se prezinte) este prost cu diplomă, la fel ca şi familia soţiei sale. Mi se pare pur şi simplu ridicol să-ţi petreci atâta timp cu o persoană infestată de molimă şi să nu îţi dai seama că zilele îi sunt numărate. Consider că acest personaj este întruchiparea perfectă a omului prost, credul şi extrem de naiv. Atâta timp cât superiorul (Lady Catherine în cazul de faţă) se declară satisfăcut de alegerile sale, acesta este în stare să creadă că soţia sa are o simplă răceală. În schimb, dorinţa familiei doamnei Collins de a avea mai mult pur şi simplu îi orbesc atunci când vine vorba de a vedea adevărul. Totul se învârte în jurul banilor şi a agreării lor de către înalta societate.

Prin decizia lui de a se spânzura, consider că pastorul Collins a încercat să-şi redobândească onoarea şi demnitatea administrându-şi un fel de moarte asociată cu cea din timpul seppuku-lui.

3. Ciudata molimă era de “cincizeci şi cinci de ani” blestemul Angliei. De ce englezii stau să se lupte, în loc să se retragă în locuri sigure, precum estul Europei sau Africa?

Cosider că aici ţine foarte mult de mentalitatea şi viziunea englezilor despre cum ar fi ei percepuţi de colegii lor de pe scena politică de atunci sau chiar şi de astăzi. După cum ştim cu toţii Regatul Unit al Marii Britanii şi a Irlandei de Nord este unul dintre cei mai puternici şi independeţi pe această scenă, iar o mână de zombi nu îi va alunga de pe pământurile lor. Once a British, you`ll always be a British!

4. Cine are cea mai tristă soartă: Wickham, paralizat într-un seminar pentru invalizi , unde face pe el şi studiază cărţile sfinte aşezate pe podea, sau Lydia, îndepărtată de familia ei, măritată cu un invalid şi nevoită să schimbe scutece murdare deşi nu are copii?

Sincer? Cred că amândoi îşi merită soarta şi că ambii au primit ceea ce le trebuia, deşi înclin să cred că Lydia mai mult decât Wickham pentru că ea ar fi putut să renunţe la această căsătorie, nu să rămână “blestemată” să schimbe scutece pentru tot restul vieţii, însă dorinţa de a se vedea măritată cu un soldat aparent este mai puternică decât orice simţ al onoarei impus de către maestrul Liu.

5. Din cauza firii ei extrem de independente, a pasiunii pentru antrenamente şi a slăbiciunii pentru ghete, unii critici au numit-o pe Elizabeth “prima lesbiană din literatură”. Credeţi că autorii au intenţionat s-o prezinte aşa? Şi dacă da, cum ar reuşi această întorsătură safică să explice relaţia ei cu Darcz, Jane, Charlotte, Lady Catherine şi Wickham?

Personal nu am văzut-o pe Elizabeth ca pe o lesbiană, cât am văzut-o ca pe un fel de Ioana D`Arc a zombilor. Eu am admirat-o pentru curaj, pentru nesăbuinţă, dar şi pentru loialitatea pentru familie şi prieteni. Şi ce dacă are o pasiune pentru ghete? Orice femeie are o slăbiciune pentru un anumit articole de vestimentaţie. De exemplu Kitty are o obsesie pentru pălării şi cutiile acestora. Acest lucru poate a clasat-o un fel de cocotă, dar nu lesbiană!

6. Anumiţi critici au sugerat că zombii din roman reprezintă viziunea autorilor despre căsătorie – un blestem nesfârşit care te secătuieşte de viaţă fără să fii totuşi mort. Sunteţi de acord, sau aveţi o altă părere despre simbolistica nenumiţilor?

Depinde din ce punct de vedere priveşti căsătoria. Aceasta poate fi în acelaşi timp un blestem, dar şi o binecuvântare. Semnificaţiile sale diferă de la un cuplu la altul. Cât despre simbolistica zombilor, mă gândesc serios că aceştia ar putea fi pur şi simplu o unealtă a adversarilor politici de a înlătura concurenţa pentru expansiunea teritoriilor şi coloniilor în Europa, respectiv Africa sau Asia.

7. Are doamna Bennet măcar o singură calitate care să o salveze?

Ca să vă spun pe şleau, om mai avar, mai necioplit şi mai prost ca doamna Bennet nu cred că există. Însă dragostea pentru fiicele sale şi pentru a le şti cu o situaţie materială bună care să le permită să supravieţuiască în aceste vremuri, cred că ar putea fi considerată o calitate a acesteia.

8. Voma joacă un rol important în Mândrie + Prejudecată + Zombi. Doamna Bennet vomită frecvent când este nervoasă, vizitiii vomită de dezgust când nu sunt martori la scena în care hoarda de zombi se ospătează cu cadavre, până şi stăpânita Elizabeth nu se poate abţine să nu vomite când o vede pe Charlotte lingându-şi propriul puroi însângerat. Credeţi că autorii au intenţionat ca această regurgitare să aibă o valoare simbolică, sau este doar o tehnică ieftină de a face umor?

Eu consider că regurgitarea personajelor din acest roman este unul din elementele care oferă autenticitate cărţii. Nu este un secret că în trecut, nobilimea era certată cu apa şi săpunul (aveau senzaţia că dacă se spală îşi spală şi nobilimea de pe ei sau rangul pe care îl deţineau). Este evident că autorii nu puteau prezenta aceste elemente în roman, însă cumva a trebuit să sublinieze şi această “mizerie” a trecutului. Totodată  regurgitarea mai poate simboliza şi background-ul macabru al poveştii. Nu poate exista moarte fără mizerie cum nu poate exista o apocalipsă fără moarte şi dezordine.

9. Este cumva obiecţia lui Lady Catherine faţă de Elizabeth (ca mireasă pentru nepotul ei) doar o chestiune care ţine de rangul şi starea materială inferioară pe care o are aceasta? Sau ar mai putea exista şi o altă explicaţie? Ar putea ea să fie intimidată de iscusinţa în luptă a lui Elizabeth? Este cumva îndrăgostită în secret de Darcy? Sau este înrăită de deficienţele pe care le are propria ei fiică?

În opinia mea, Lady Catherine se simte ameninţată de influenţa pe care o poate avea viitoarea doamna Darcy asupra nepotului său. Se spune că iubirea este una dintre cele mai puternice şi mai periculoase arme pe care le poate avea un luptător, căci se poate răni singur.

Odată căsătorit cu Elizabeth, domnul Darcy ar putea ieşi de sub tutela mătuşii sale şi astfel Lady Catherine, obsedată de control, ar putea pierde influenţa pe care şi-o exercită asupra protagonistului.

10. Anumiţi cercetători consideră că zombii au fost o adăugire de ultimă oră la roman, solicitată de editor în încercarea nereuşită de a spori vânzările. Alţii argumentează că hoardele de morţi vii fac parte integrantă din acţiunea şi comentariul social construite de Jane Austen. Voi ce credeţi? Puteţi să vă imaginaţi cum ar arăta acest roman fără măcelul plin de violenţă al zombilor?

Această întrebare are un răspuns extrem de simplu: dacă zombii nu ar fi existat, am fi citit o reeditare a clasicului roman al lui Jane Austen – Mândrie şi Prejudecată.

Titlu: Mândrie + Prejudecată + Zombi

Titlu original: Pride and Prejudice and Zombies