Recenzie: Conan Barbarul: O vrăjitoare se va naşte de Robert E. Howard

Vă mărturisesc că probabil niciodată nu am să mă satur de cărțile și evenimentele organizate de Editura Crux Publishing pentru că sunt pur și simplu fantastice. De aceea voi dedica fiecare zi de vineri a săptămânii unei postări exclusiv pentru o carte sau un eveniment marca Crux Publishing, încercând să creez o tradiție pe Reader’s Republic cu hashtag-ul #VinereaCruxiana.

Așadar voi inaugura #VinereaCruxiana (care a întârziat 24 de ore din motive thnice) cu recenzie pentru nuvela Conan Barbarul de Robert E. Howard tradusă de Andreea Sterea, editorul Crux Publishing în colaborare cu consilierul editorial, scriitorul și criticul literar, Oliviu Crâznic.

Am iubit această poveste pentru că, înainte de toate, are câteva elemente din cultura orietului îndepărtat evidențiate subtil prin hoți ai deșertului, caravane pline de bogății misterioase, bijuterii sclipitoare, șalvari colorați și vaporoși și peronaje care mai de care mai misterioase. Cumva autorul a făcut din ținutul Hiboria locul unde se întâlnesc toate culturile și legendele, dând naștere unei lumi fantastice ce prosperă și astăzi.

Print

Design copertă: Ionel Jinga

Între două coperți lucioase ilustrate de Ionel Jinga, există o istorisire ce te atrage într-o lume din care nu mai vrei să ieși pentru că totul este feeric și niciodată nu poți intui ce urmează, fiind mereu surprins de următorul rând sau chiar cuvânt. Îmi plac întorsăturile de situație și mai ales faptul că protagonistul nu este chiar genul acela de personaj virtuos, minunat și încântător. Nu. El este un munte de om cu ochi albaștri pătrunzători și păr negru. Este puternic și îți lasă impresia că niciodată nu a zâmbit sau râs, mereu încruntat și serios, care se desfată în mrejele alcoolului sau ale fermecătoarelor cadâne. Cu toate aceste trăsături aparent “barbarice” , Conan este un individ corect și de onoare, lucru care m-a atras în mod deosebit la el.

Acțiunea nuvelei se învârte în jurul poveștii a două gemene, prințese ale Khauranului, ce au fost despărțite la naștere pentru că una dintre ele a fost născută sub semnul infernului. Superstițioși din fire, oamenii au abandonat-o pe mica Salome în deșert pentru a fi lăsată pradă fiarelor. Aceasta este găsită de un vrăjitor care o ia sub protecția lui, până ce aceasta, prin rebeliunea ei, ajunge să fie alungată de către mag, nu înainte ca el să îi spună cine este cu adevărat.

Condusă de mânie, Salome își închide sora, Regina Taramis, zisă și Floarea Khauranului, în cea mai adâncă hrubă a palatului imperial și împreună cu o armată de barbari instaurează teama și teroarea în viața locuitorilor regatului. Care este rolul lui Conan în această poveste este greu de aflat, pentru că autorul ne ține în șah până la sfârșitul nuvelei. Reușește legendarul erou sau nu să aducă pacea în regat? Ei bine, așa cum am mai spus, el nu este un războinici oarecare, așa că va trebui să descoperiți singuri.

În opinia mea, consider că momentul definitor al personajului Conan Barbarul este scena crucificării acestuia. Până în acel moment Conan era căpitanul gărzilor regale, însă în timpul invaziei puse la cale de Salome, acesta este învins în cele din urmă. Ca să fie umilit, Conan este răstignit precum Iisus pe o cruce și lăsat pradă vulturilor. Însă acesta nu more ca să reînvie, ci renaște cu albaștri-i ochi alimentați de dorința de răzbunare. Această dorință este atât de mare, încât luptă cu însăși moartea preschimbată într-un vultur și o învinge „cu mâinile legate la spate”, câștigându-și o a doua șansă.

Voința de fier a protagonistului reușește să învingă Moartea în fiecare dintre formele pe care le ia în momentele în care stă crucificat pe acel deal: mai întâi vulturul, apoi toporul ce-i taie crucea și ulterior cleștele ce-l eliberează din pironii ce-l țineau prizonier. Orice om, ființă sau creatură, în locul său ar fi pierit, însă Conan a renăscut nu ca un mântuitor sau justițiar, ci ca un Erou.

Fie că este Erou sau Barbar, Conan este personajul care are acea poveste ce te vrăjeşte până la ultima pagină, motiv pentru care o recomand cu drag tuturor amatorilor de Fantasy 100% adevărat.

Titlu: Conan Barbarul

Titlu original: Conan the Barbarian