Recenzie: Jack Spintecătorul. Crimele din Whitechapel de Kerri Maniscalco (Aventurile lui Audrey Rose)

Am așteptat foarte mult apariția acestei cărți pentru că m-am îndrăgostit nebunește de copertă. Este fantastică. Cu toate acestea, pe măsură ce am avansat cu lectura, entuziasmul mi-a scăzut, iar la final am constatat că nu am iubit acest volum la fel de mult pe cât mi-am dorit și am vrut.

Kerri Maniscalco rescrie legenda lui Jack Spintecătorul, adaptând-o epocii victoriene, introducând elemente și o atmosferă steampunk. Am găsit interesantă această remodelare, dar nu suficient de atractivă pentru că între paginilie volumului autoarea a îmbinat mai multe elemente ale anilor 1800 care m-au scos din atmosferă și uneori au îngreunat lectura.

Audrey Rose este un personaj controversat al cărții pentru că în ea se dă o luptă aprigă între permisiunile și restricțiile vremii. Este cochetă, elegantă și feminină, dar în acelși timp este și curioasă, pasionată de medicină legală și o amatoare perseverentă în arta deducției. De multe ori am avut impresia că este o reflexie a personajului Irene Adler al lui Sir Arthur Conan Doyle. Însă nimic din toate acestea nu mai contează dacă ea nu se poate detașa de sentimente. Deși este o femeie puternică și are idealuri bine stabilite, tânăra eșuează de cele mai multe ori tocmai datorită sentimentelor pe care le nutrește față de familie, prieteni și societate. A fost nevoie de o tragedie ca ea să poată discerne realitatea de imaginație.

În dorința lui Audrey Rose de a revela identitatea și de a-l aduce în fața justiției pe Jack Spintecătorul, ea pierde de cele mai multe ori indiciile evidente, însă partenerul său de laborator și un alt aspirant al științei deducției și al inimii tinerei domnișoare, Thomas Craswell, reușește să-i fie mereu aproape și să o însoțească pe drumul corect care duce spre rezolvarea misterului ce a învăluit cartierul londonez Whitechapel.

Londra sfârșitului secolului al XIX-lea este îngrozită de misteriosul Jack Spintecătorul care ucide prostituatele și apoi le mutilează. Victimele lui, la prima vedere, au legătură cu familia Wadsworth. Audrey Rose reușește foarte greu să-și stăpânească emoțiile rezultate în urma descoperirii acestui detaliu incriminator, iar acest lucru periclitează de mai multe ori investigația ei și a lui Thomas.

Făcând abstracție de atmosfera cețoasă care învăluie acțiunea romanului, am regăsit lectura acestei cărți foarte interesantă. Relația dintre Thomas și Audrey Rose este plină de semnificații pentru că cei doi au fost croiți după asemănarea celebrului duo al lui Conan Doyle – Sherlock Holmes și Doctor Watson. Thomas este un mai tânăr Sherlock care și-a asumat rolul de inițiator al tinerei sale colege în tainele deducției. Acesta de multe ori o tratează pe protagonistă cu o superioritate, aproape, enervantă, dar pe care eu am găsit-o foarte dulce. Uneori nu vedeam decât doi îndrăgostiți inconștienți de sentimentele pe care le nutresc unul pentru celălalt, alteori regăseam în comportamentul lor o chimie rară ce preconiza de multe ori începutul unei relații indestructibile de tovărășie atât pe plan profesional, cât și personal.

Titlu: Jack Spintecătorul. Crimele din Whitechapel

Titlu original: Stalking Jack the Ripper

Autor: Kerri Maniscalco